Så vinner spelbolagen och casinon våra hjärtan

Dragomir Mrsic hos bethard
Publicera: 28/02/2018

Det går bra nu. Både för idrotts-Sverige och för spelbolagen som sponsrar våra hjältar. Det finns en stark (och naturlig) koppling mellan idrotten och spelbolagen, och dessa band knyts allt hårdare. Vi ser det på många sätt, t.ex. i anslutning till tv-sända sportevenemang där spelbolagen annonserar med orden ”sändningen presenteras av Unibet” – dels som introduktion till sändningen och dels i reklamavbrotten.

Spelbranschen är idag den bransch som satsar mest på tv-reklam. Och kopplingen till idrotten lyser starkt, då vi allt oftare ser våra idrottshjältar vara bolagens ansikte utåt. Just Unibet var tidigt ute med detta, och vi ser dagligen ”gamle” Glenn Hysén i tv-rutan. Hos det populära mobilcasinot LeoVegas huserar den gamle brottningsvärldsmästaren Frank Andersson, som glättigt och familjärt berättar om casinots senaste nyheter.

Ett av årets största evenemang, Melodifestivalen, har blivit till en megaangelägenhet för såväl spelare som spelbolag. Och även här hittar vi stjärnartister och idrottsmän som fungerar som draghjälp – svärmorsdrömmen Måns Zelmerlöw bildar radarpar med Sarah Sjöström under Betssons Fana och bidrar med sitt kändisskap och en portion humor till att även spelbolag är på god väg att bli rumsrena.

Har du sett filmen Edge of Tomorrow? Då vet du också vem idrottskonsulten Dragomir Mrsic är, som spelade i filmen tillsammans med Tom Cruise. Det är han som är det där stenhårda ansiktet i Bethards reklamsnuttar.

Trenden är tydlig. I samband med stora evenemang som Melodifestivalen, Olympiska Spelen, Ishockey- och fotbolls-VM och andra stora händelser skapar svenska casinon och bettingbolag dedikerade kampanjer. Konkurrensen dem emellan är stenhård och således kan du som spelar hitta lockande deals – bonus på insättningar, riskfria spel och massor av andra kampanjer för att du ska spela hos just dem.

Och vi som gillar att spela på odds kan faktiskt dra nytta av dessa kampanjer. Vi får lite mer för pengarna för att göra något vi kanske redan hade planerat att göra i alla fall; satsa en peng på våra favoriter i tv-rutan. Vi svenskar har spelat på V65/V75 och sett upplösningen på TV i många år, men nu ökar trenden även i andra sammanhang, och det kraftigt.

Men det är inte bara genom hårdsatsning på Tv-reklam som spelbolagen har ökat så kraftigt. I takt med att vi allt oftare bettar på våra favoriter när vi sitter i soffan och tittar på sportevenemang har också spelbolagen ökat sin marknadsföring genom att sponsra klubbar och enskilda idrottare.

Unibet sponsrar t.ex. Aston Villa, och har också sponsrat Stockholm Open och Stockholm Maraton. SHL har NordicBet som stolta sponsorer medan LeoVegas stöttar fotbollsklubben Brentford FC. Listan kan göras hur lång som helst.

Så om du har känslan att casinon och spelbolag syns lite oftare i tv-rutan så har du troligen alldeles rätt.

BONUS: 200% upp till 1000kr
Spela nu

Senast uppdaterad 28/02/2018